تکنولوژی

مهم‌ترين ويژگي‌هاي نسل سوم و چهارم تلفن همراه تشريح شد

هم‌اکنون برروي شبکه‌هاي نسل 3 سرعت تا 7.2 مگابيت بر ثانيه پياده‌سازي شده است و هر اپراتور نسل 3 تلفن همراه با توجه به امکانات و طراحي شبکه قادر خواهد بود علاوه بر سرويس‌هاي نسل 2 تلفن‌هاي همراه، سرويس‌هاي متنوع ديگري از جمله سرويس‌هاي مکالمه تصويري، اتصال اينترنت پرسرعت و پخش ويديو بر اساس درخواست به مشترکان خود ارائه کند.

 

سيدمهدي موسويان انارکي – يك كارشناس ارتباطات – در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه پيشرفت تکنولوژي موجب درخواست مشترکان تلفن‌هاي همراه براي خدمات داده با سرعت بالا شده است، اظهار كرد: در شبكه‌هاي نسل‌هاي 3 و 4 سعي شده است سرعت انتقال اطلاعات افزايش يابد، به عنوان مثال در نسل 3 سرعت 2 مگابيت بر ثانيه و در نسل 4 سرعت 10 مگابيت بر ثانيه براي هر کاربر تعريف شده است.

 

اين استاد دانشگاه درباره سرويس‌ها و خدمات ارائه شده توسط اپراتورها در سطح جهاني تصريح كرد: در اکثر کشورهاي پيشرفته جهان بيش از دو يا سه اپراتور در زمينه خدمات تلفن همراه فعاليت دارند و سرويس‌هاي متنوع باکيفيت مناسب به مشترکان خود ارائه مي کنند.

 

او ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از اينترنت پرسرعت قابل ارائه در نسل سوم تلفن همراه مشترکان مي‌توانند در هر زمان و هر مکان از اين سرويس استفاده کنند و با ايجاد زيرساخت‌هاي دولت الکترونيکي مي‌توان يک گام در دولت الکترونيکي پيش رفت.

 

به عقيده او مهم‌ترين ويژگي نسل سوم و چهارم تلفن همراه سرويس داده با سرعت بالا است که بستري براي ارائه خدمات ارزش افزوده مانند خدمات بانکي و خدمات چند رسانه‌يي فراهم مي‌کند كه در اين راستا سازمان‌هاي مختلف با طراحي و همکاري مي توانند از اين امکانات بهترين بهره‌برداري را انجام دهند.

 

اين كارشناس ارتباطات گفت: بر اساس تصويب نامه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات ايران، اپراتور سوم تلفن همراه بايد تکنولوژي نسل سوم را پياده‌سازي كند و بر اساس شنيده‌ها تکنولوژي مورد نظر TD-SCDMA خواهد بود.

 

 

او سرويس‌هاي مبتني بر انتقال داده با سرعت بالا، مکالمه تصويري، پرداخت از طريق تلفن همراه و بانکداري الکترونيکي را از جمله سرويس‌هاي ارزش افزوده شبكه‌هاي نسل سوم و چهارم دانست و ابراز كرد: در کشور ما براي فعاليت اپراتور سوم محدوديتي نيست و با پشتيباني سازمان تنظيم مقررات و برنامه‌ريزي دقيق مسوولان، اين اپراتور به زودي شروع به ارائه خدمات‌دهي خواهد کرد.

 

وي تاكيد كرد: تنها نکته‌اي که بايد تذکر داد، توجه به کيفيت خدمات ارائه شده از طرف اپراتور سوم و طراحي شبکه با توجه به نيازمندي‌هاي مشترکان است.

 

اين كارشناس درباره استفاده از حداکثر توان اپراتورهاي داخلي ارتباطات بيان كرد: در مرحله اول بايد زيرساخت‌هاي لازم ايجاد شود و با فرهنگ‌سازي درازمدت، مشترکان تلفن هاي همراه را به استفاده صحيح از سرويس‌هاي ارائه شده ترغيب كرد، هم‌چنين نظارت سازمان‌هاي مسوول بر عملکرد اپراتورها را نبايد فراموش کرد.

 

موسويان يادآور شد: تکنولوژي به‌کار رفته در نسل سوم – اپراتور سوم در حال پياده‌سازي آن است – تکنولوژي جديد و گران قيمتي است و سرمايه‌گذاري مناسب اعم از خارجي و يا سرمايه‌گذاري داخلي به معني کاهش زمان پياده‌سازي و تسريع در ارائه خدمات به مشترکان خواهد بود و اين تصميم‌گيري درباره استفاده از سرمايه‌گذار خارجي به سياست‌گذاري اپراتور سوم بستگي دارد.

 

او بسياري از خدمات قابل ارائه برروي نسل 3 را خارج از توان نسل دوم دانست و افزود: با تکنولوژي به‌کار رفته در شبکه اپراتورهاي اول و دوم خدمات انتقال داده محدود است و اين اپراتورها با پياده‌سازي GPRS و EDGE سعي در ارائه خدمات داده كرده‌اند (کم‌تر از 300 کيلوبيت بر ثانيه در بهترين نقاط شهري) اما بسياري از خدمات قابل ارائه برروي نسل سوم مانند “مکالمه تصويري” و يا “پخش ويديو بر اساس درخواست” قابل ارائه برروي نسل دوم که هم‌اکنون در کشور ما پياده‌سازي شده‌اند، نيست.

 

وي در پايان ابراز كرد: امکان دارد در آينده به اپراتورهاي اول و دوم نيز توسط سازمان تنظيم مقررات اجازه پياده‌سازي نسل 3 تلفن‌هاي همراه و ارائه خدمات مشابه اپراتور سوم داده شود.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا