سیاسی

آمریکا ارتش‌های غرب آفریقا را آموزش می‌دهد

سربازان چندین کشور آفریقایی در برنامه سالانه رزمایش‌های آمریکا موسوم به «فلینت‌لاک» در حال یادگیری تاکتیک‌های ضدشورش هستند.

حدود ۱۳۰۰ نیروی نظامی از ۲۹ کشور در حال تمرین در کشورهای غنا و ساحل عاج هستند. این همزمان با افزایش اقدامات گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده و داعش است که هزاران تن را به کام مرگ کشانده و میلیون‌ها تن را آواره کرده است.

گرچه عمده فعالیت‌های افراطی در غرب آفریقا در مالی، بورکینافاسو و نیجر روی می‌دهد، اما این گروه‌ها در حال گسترش سریع به سمت کشورهای ساحلی مانند غنا هستند. غنا شاهد افزایش حملات گروه‌های ناشناسی است که ممکن است با گروه‌های افراطی در ارتباط باشند. در سال ۲۰۲۱ تنها یک مورد حمله خشونت‌آمیز در شمال غنا به ثبت رسیده بود، اما این آمار در ۲۰۲۲ به ۱۹ حمله رسید.

تمرینات نظامی فلینت‌لاک آمریکا امسال در حال برگزار می‌شود که غرب آفریقا هر روز بیشتر از قبل از فرانسه فاصله می‌گیرد. مالی و بورکینافاسو به همکاری نظامی با فرانسه پایان داده‌ و می‌گویند سال‌ها حضور نظامی این کشور در این منطقه کمک چندانی به از بین بردن جنبش‌های افراطی نکرده است. دولت‌های نظامی این دو کشور حالا از روسیه کمک می‌گیرند و مالی با گروه پیمانکار نظامی روسی واگنر نیز همکاری دارد.

آمریکا مدعی است که قصد دارد پیش از گسترش جنبش‌های افراطی به دیگر نقاط این منطقه، به ریشه‌کن کردن آن کمک کند.

رابرت زیلا، معاون ستاد فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا در آفریقا گفت: اگر این عدم ثبات گسترش یابد، راه برای بازیگران بدطینت منطقه هموار می‌شود تا در بعضی از این دولت‌ها نفوذ کنند.

آمریکا ارتش‌های غرب آفریقا را آموزش می‌دهد

به گفته او، آمریکا تعداد سربازان خود در غرب آفریقا را افزایش نمی‌دهد، ‌اما نیروهای عملیات ویژه آمریکایی به برگزاری رزمایش‌های مشترک بر اساس نیاز و درخواست شرکایشان ادامه می‌دهند.

برای نخستین بار در تاریخ رزمایش‌های فلینت‌لاک، در این دوره دو هفته‌ای برنامه‌ای برای تمرینات دریایی در نظر گرفته شده تا با خطر فزاینده دزدان دریایی در خلیج گینه مقابله شود.

ارتش غنا نگران این است که افراطی‌ها با دزدان دریایی همکاری کنند تا آب‌های این منطقه را ناامن کرده و فعالیت اقتصادی کشورهای ساحلی را کاهش دهند.

ویلیام نورتی، عضو ارتش غنا گفت: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد افراط‌گرایان به دنبال ارتباط گرفتن با دزدان دریایی و گسترش دامنه عملیاتی خود هستند. این بازی را برای کشورهای ساحلی تغییر می‌دهد و ما باید به هر قیمتی شده جلوی این اتفاق را بگیریم.

همزمان با گسترش خشونت‌های افراطی به سمت جنوب، غنا قصد دارد بودجه‌ای برای تقویت امنیت مرزهایش در نظر گرفته و تجهیزات جدیدی خریداری کند، از جمله بیش از ۱۰۰ دستگاه نفربر زرهی.

با این حال، کارشناسان این منطقه باور دارند که برای پیشگیری از گسترش افراط‌گرایی به مناطق ساحلی، به راهکاری ورای راه‌حل نظامی نیاز است.

روکمینی سانیال، یک تحلیلگر غنایی باور دارد که فقر گسترده، تورم بالا و کمبود کار برای جوانان محیط ایده‌آلی برای استخدام گروه‌های افراطی در این منطقه ایجاد کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا