اجتماعی

كمبود ويتامين D خطر اختلال رواني شيزوفرني را افزايش مي‌دهد

پژوهشگران در يك مطالعه جديد به ارتباط بين كمبود ويتامين D در بدن و خطر بروز بيماري شيزوفرني (جنون جواني) پي‌ برده‌اند.

 

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، محققان انستيتو مغز گوئينزلند در استراليا دريافته‌اند: نوزاداني كه با سطح پايين ويتامين D در خونشان متولد مي‌شوند دو برابر بيش از سايرين در سال‌هاي آتي زندگي در معرض خطر ابتلا به شيزوفرني قرار دارند. اما خبر خوب در اين پژوهش اين است كه با توجه به اين يافته ممكن است بتوان از بروز شيزوفرني در افراد پيشگيري كرد.

 

آمارها نشان مي‌دهد كه در حال حاضر تقريبا 200 هزار نفر در استراليا به اين بيماري مبتلا هستند.

 

 

به گزارش شبكه خبري اي‌بي‌سي، ‌پروفسور جان مك گرات از انستيتو مغز كوئينزلند مي‌گويد: پيش از اين نيز پيشنهادات علمي ارائه شده بود مبني بر اين كه بين ويتامين D، نور خورشيد و رشد مغزي ارتباط وجود دارد.

 

 

وي افزود: اكنون شواهد فزاينده‌اي تاييد مي‌كنند كه كودكان با كمبود ويتامين D بيشتر در معرض ابتلا به شيزوفرني هستند.

 

پرفسور مك گرات تصريح كرد: بنابراين مكمل‌هاي ويتامين D ممكن است راهي موثر براي پيشگيري از شيزوفرني باشند البته انجام تحقيقات بيشتر دراين زمينه مورد نياز است.

 

به گزارش ايسنا، تابش اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد به پوست انسان باعث مي‌شود كه ماده‌اي به نام «هيدروكلسترول» با طي مراحلي در بدن در كليه به ويتامين «د» تبديل شود. افراد با پوست روشن‌تر نسبت به تيره ترها مي‌توانند در مدت كمتري كه زير آفتاب مانده‌اند نياز خود به اين ويتامين را تامين كنند. ويتامين D همچنين در منابع گياهي مثل غلات و برخي سبزيجات و ميوه‌ها و منابع حيواني مثل كره، روغن كبد ماهي، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهي ساردين به وفور يافت مي‌شود. اين ويتامين به صورت مكمل‌هاي قرص و كپسول و آمپول هم در بازار موجود است.

 

گفتني است، شيزوفرني يك بيماري شناخته شده و مهم رواني است كه در ابتدا با ايجاد اختلال در ادارك فرد و سپس تغيير درك و تعابير وي از واقعيات منجر مي‌شود و در نهايت عدم كاركردهاي اجتماعي، خانوادگي و شغلي را در پي خواهد داشت. شخصي كه به شيزوفرني دچار است معمولا گرفتار اختلال در كاركرد دستگاه عصبي مي‌شود و توهمات و تصورات غيرواقعي از اطراف خود پيدا مي‌كند. اين توهمات غالبا شنوايي و سمعي هستند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا