استان ها

کمبود روغن در فارس رفع شده/انبار روغن نداریم

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: احداث انبار نگهداری روغن در استان مورد توجه است، زیرا در فارس محل نگهداری و انبار روغن نباتی را نداریم و در هفته گذشته هم استان دچار تنش شد که با درایت استاندار فارس، مشکل روغن استان به عنوان دومین تولید کننده محصولات کشاورزی کشور با دستور وزیر مرتفع شد.

 

مجتبی دهقان‌پور یکشنبه ۱۷ بهمن در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و با اشاره به افتتاح وبهره‌برداری از ۷۷ طرح عمرانی و اشتغالزایی در استان، بیان کرد: در حوزه عمرانی ١٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و در حوزه اشتغالزایی نیز بالغ بر ۴۰۴ شغل در حوزه تولیدات دامی، گیاهی و صنایع تبدیلی ایجاد خواهد شد. ۳۱۹ پروژه در طرح‌های عمرانی امسال نیز به احیای سامانه‌های نوین آبیاری در سال اختصاص دارد.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه مجموع سرمایه گذاری‌های انجام شده در استان پنج درصد از مجموع سرمایه گذاری کشور است، گفت: امسال شاهد تصویب ١۵۶ طرح در استان بودیم که بالغ بر ۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار اجرای این طرح‌ها قرار گرفت.همچنین بالغ بر ۶٣ طرح به صندوق کارآفرینی امید و سایر طرح‌ها نیز به بانک کشاورزی اختصاص یافته است.

 

دهقانپور با تاکید بر اینکه باید متناسب با نقش کشاورزی استان و کشور، سرمایه گذاری‌ها رشد کند، گفت: اجرای قانون مدیریت یکپارچه تولید از مزرعه مزرعه تا سفره به جهاد کشاورزی از سال ۱۴۰۰ عملیاتی شده و تمام اختیارات از سایر سازمان‌ها به این وزارتخانه منتقل شده و در استان فارس نیز تمام نیروهای نظارتی در این بخش تحت اشراف سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته‌اند.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تقویت جهاد کشاورزی مهم است و با همکاری بسیج اصناف فارس نظارت‌ها انجام می‌شود، گفت: جلسات آموزشی برای نیروهای جهاد کشاورزی فارس در بحث نظارت برگزار شده و از اتاق اصناف فارس نیز کمک گرفتیم تا کارگروه و اقدام مشترک در این حوزه تشکیل شود.

 

دهقانپور تاکید کرد: مدیریت بازار با تشکیل قرارگاه اقدام مشترک تشکیل شده که تولیدات مرتبط با حوزه کشاورزی مانیتور و رصد می‌شوند و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز در استان در این خصوص در تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

 

او افزود: در بحث قرارگاه امنیت غذایی در پی دنبال کردن رصد حوزه تولید با رویکرد آینده نگری هستیم و مواردی که به حوزه تولید آسیب می‌زند را مورد مدیریت قرار می‌دهیم و ۱۰ کمیته تخصصی اداره‌های مختلف استان نیز تشکیل شده و موارد به شکل تخصصی دنبال می‌شود.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی بر صدور اسناد کشاورزی برای تولید کنندگان تاکید دارد و در فارس در پی عملیاتی کردن این مهم هستیم که موجب تثبیت مالکیت اراضی خواهد شد.

 

دهقانپور گفت: توجه به مدیریت دانش بنیان در بخش کشاورزی فارس با ایجاد ارتباط با مراکز دانشگاهی در اولویت جهاد کشاورزی استان است و با هم افزایی کارشناسان و تولیدکنندگان ظرفیت بی نظیری ایجاد می‌شود.

 

او ادامه داد: توسعه زنجیره کشت گیاهان دارویی مورد تاکید استاندار فارس است، زیرا الگوی کشت مناسبی در بحران کم آبی است و به آبیاری کمتری نیاز دارد و به علاوه بازار خوبی نیز برای این گیاهان وجود دارد.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس اظهار کرد: فارس در سطح زیر کشت قراردادی دومین استان کشور بوده و بیش از ٣۵ هزار هکتار تحت پوشش کشت قراردادی دارد. تغییر الگوی کشت، توسعه زنجیره گیاهان دارویی و افزایش تولید گیاهان دارویی نیز یکی از اولویت‌هایی است که در فارس مدنظر است.

 

به گفته دهقانپور، ٣٠ درصد از اراضی استان فارس به صورت دیم درحال کشت است و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، مقرر شده تا ١٠ تا ١۵ درصد تولیدات محصولات در دیم زارها افزایش یابد.

 

او ادامه داد: احداث انبار نگهداری روغن در فارس مورد توجه است، زیرا در استان محل نگهداری و انبار روغن نباتی را نداریم و در بحث روغن هفته گذشته استان دچار تنش شد و یکی از نگرانی‌های ما ذخیره روغن است که با درایت استاندار فارس، مشکل روغن استان به عنوان دومین تولید کننده محصولات کشاورزی کشور با دستور وزیر مرتفع شد.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس افزود: بدین ترتیب روغن خام وارد نرگس شیراز شد و روغن تولیدی وارد بازار شده و این مشکل مرتفع شده است.

 

دهقان‌پور یادآور شد: ٢۶۵ تن روغن خام وارد استان شده و کارخانه روغن نباتی در تلاش است تا مشکلات استان را برطرف کند.یک شرکت خارج از استان نیز وظیفه تامین کمبود روغن استان را برعهده خواهد داشت.

 

او در خصوص سیل‌های اخیر در فارس نیز عنوان کرد: ارزیابی‌ها در خصوص خسارات سیل در فارس انجام شده و بر این اساس مشخص شده که یک هزار و ١۴۵ میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده است. همچنین فارس توانسته ٣٠۶ میلیارد تومان اعتبار برای استمهال وام‌ها و ۶٠٠ میلیارد تومان نیز اعتبار برای وام‌های ۴ درصدی دریافت کند.

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست با تبریک دهه مبارک فجر گفت: نظام جمهوری اسلامی وارد چهل و چهارمین سالگرد پیروزی خود می‌شود و این انقلاب علیرغم نقشه دشمنان و تحمیل جنگ هشت ساله، تحریم‌ها و … پابرجا و سرفراز است.

 

حجت‌الاسلام سید محسن قائمی، افزود: جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است شاخصه‌ای دارد و آن هم این است که دشمن را با دستاوردهای نظام مورد خطاب قرار می‌دهد.

 

قائمی با بیان اینکه فارس قطب کشاورزی کشور است و در قله قرار دارد، گفت: ۱۱ درصد از محصولات کشاورزی کشور توسط فارس تولید می‌شود و تنوع محصولات این استان بی نظیر است.

 

او تاکید کرد: باید دستاوردهای نظام را از طریق تریبون‌های مختلف به نسل جدید معرفی شوند تا انقلاب را بهتر بشناسند.

 

قائمی همچنین اعلام کرد: در فارس ۲ هزار و ۹۰ دهیاری داریم که در ایام‌الله دهه فجر نشست‌های بصیرتی در مساجد روستاها برگزار می‌کنند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا