استان ها

5برند فرش ايراني در حال ثبت جهاني است

رييس مركز ملي فرش ايران با تاكيد بر اينكه فرش تنها كالاي ارزآور با ارزش افزوده 80 درصدي است از ثبت جهاني 5 برند فرش ايراني خبر داد.

 

رييس مركز ملي فرش ايران با تاكيد بر اينكه فرش تنها كالاي ارزآور با ارزش افزوده 80 درصدي است از ثبت جهاني 5 برند فرش ايراني خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه همدان، محمدباقر آقاعليخاني، در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: پنج برند فرش ايراني در مرحله ثبت جهاني قرار دارد و تنها مشكل آن نقل و انتقال منابع مالي است كه توسط واسطه در حال انجام است.

 

وي از آغاز ثبت برندهاي داخلي نيز خبر داد و افزود: علاوه بر بافت و نقوش استفاده از منابع داخلي، بسيار ارزشمند است. اگرچه كل سرمايه‌گذاري در زمينه فرش ناچيز است اما فرش تنها كالايي است كه محوريت و رهبريت بازار را بر عهده دارد و به عنوان كالاي اصيل و توليد ملي، كار و سرمايه‌اي قوي در جامعه محسوب مي‌شود.

 

رييس مركز ملي فرش ايران اظهار كرد: هيچ حوزه‌اي مانند فرش در ايران وجود ندارد كه از ديدگاه كارشناسان، نزديك به هشت ميليون وابسته قوي داشته باشد و در بخش اشتغال در بهترين حالت حدود 20 ميليون اشتغال براي يك سال كامل ايجاد مي‌كند، به طوريكه در صنايع و گمرك 100 ميليون تومان بابت هر اشتغال هزينه مي‌شود.

 

رييس مركز ملي فرش ايران درباره هنرمندان حوزه فرش گفت: قوي‌ترين هنرمندي كه هم جنبه هنري و اقتصادي براي جامعه داشته و سفير فرهنگي ما در دنيا محسوب مي‌شود، بافنده فرش است كه كار طراحي و ‌بافت فرش را برعهده دارد و موزه‌هاي فرش نيز نقش نگهدارنده آثار ملي و گذشتگان را دارند.

 

وي عنوان كرد: بايد ارزشهاي واقعي كار فرش بافي را به جامعه بشناسانيم و به دنبال معرفي برجستگي‌هاي كار فرش و اين حوزه اقتصادي و هنري به جامعه باشيم چراكه فرش يك سرمايه بوده و مصرفي نيست.

 

مردم مقوله مصرفي فرش را در نظر بگيرند

 

آقاعليخاني ادامه داد: مردم بايد مقوله‌هاي مصرفي را در فرش در نظر بگيرند چراكه در زيراندازها موادهاي مختلف پتروشيمي مورد استفاده قرار مي گيرد كه با مواد مصرفي موجود در فرش كه برگرفته از طبيعت است، قابل قياس نيست و آسيب زيست محيطي ندارد.

 

وي تاكيد كرد: كشور هم در سال توليد ملي براي اين كالاي با ارزش كه تنها كالاي محوريت بازار دنياست اهميت و ارزش قائل است به طوريكه براي آشنايي جامعه اقدام به برپايي نمايشگاه داخلي در سراسر استانهاي كشور مي‌كند.

 

رييس مركز ملي فرش ايران ادامه داد: بخش ديگر مربوط به تبليغات است كه در حوزه كاري خود بايد فرهنگ‌سازي كنيم و صدا و سيما و رسانه‌هاي موجود در استانها نيز در بازتاب نمايشگاه‌ها و هنر اين اثر، در جامعه تاثيرگذار هستند.

 

وي اضافه كرد: بخشي از تبليغات كاري نيز در خارج از كشور با تخصيص اعتبار 30 ميليون دلاري و برپايي نمايشگاه انجام مي‌گيرد به طوريكه تعداد اين نمايشگاه‌ها و هيات‌هاي تجاري نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش يافته است.

 

امسال 15 نمايشگاه خارجي فرش برپا مي‌شود

 

رييس مركز ملي فرش ايران خبر داد: امسال 15 نمايشگاه در خارج از كشور برپا مي‌شود كه متناسب با آن 10 هيات در خارج كشور و 10 هيات تجاري طراحي نيز وجود دارد.

 

وي در ادامه به برنامه‌هاي مركز ملي فرش ايران اشاره و بيان كرد: به دنبال ايجاد يك مجموعه متمركز توليد قالي و ايجاد سايت مركز سفارش‌پذير متمركز فرش در كشور هستيم تا از اين طريق ارتباط فرشبافان با حوزه‌هاي مختلف حفظ شود.

 

وي ادامه داد: مهمترين كاري كه در استانها به عنوان پايلوت از نظر فرهنگ و اقتصاد انجام مي‌شود، ساماندهي توليد مواد اوليه است چراكه ارزش كار هنري ما در تامين مواد اوليه مي‌تواند آسيب ببيند و اگر كيفيت و ارزش واقعي فرش بالا رود توليد كننده نيز بيشتر بهره‌مند خواهد شد، ضمن اينكه خلاء‌هاي موجود در اين حوزه نيز با بالا بردن ارزش افزوده فرش قابل جبران است.

 

آقاعليخاني با بيان اينكه هنوز بودجه اين مركز اعلام نشده است، اضافه كرد: ما بر اساس الزامات تبليغات خارج از كشور داريم كه تاكنون بودجه تبليغات نيز اعلام نشده است.

 

23 ميليون دلار در نمايشگاه شانگهاي فرش فروختيم

 

وي اظهار كرد: تاكنون 23 ميليون دلار با فروش فرش در نمايشگاه شانگهاي چين به دست آورده‌ايم كه با توجه به برپايي پنج نمايشگاه در سالجاري در اين كشور مي توانيم 100 ميليون دلار سودآوري داشته باشيم به گونه‌اي كه فروردين امسال فروش چهار و هفت دهم ميليون دلاري، داشتيم.

 

وي تصريح كرد:‌ با وجود تمام بداخلاقي‌هايي سال گذشته صادرات خوبي در مقوله فرش داشتيم به نحوي كه 45 درصد صادرات به كشورهاي آسيايي، 43 درصد به كشورهاي اروپايي و مابقي به كشورهايي نظير كانادا اختصاص داشت.

 

وي در ادامه به بيان برنامه‌هايي در اين راستا پرداخت و اظهار كرد: فعال كردن بازارهاي گذشته با كارهاي تبليغاتي، ايجاد پل‌هاي صادراتي و برگزاري نمايشگاه در كشورهاي هدف مانند چين، برزيل، ويتنام و آفريقاي جنوبي از جمله اقدامات در دستور كار مركز ملي فرش ايران است.

 

آقاعليخاني تصريح كرد: به دنبال جايگزيني كالاهاي دكوراسيون و زيرانداز و شناساندن ست محصول ايراني فرش دست بافت هستيم كه خانه يا دكور ايراني را با فرش و كالاهاي ايراني مانند پرده و مبل ست كرده و به عنوان خانه و كالاي ايراني در بازارهاي جهاني ارائه كنيم.

 

وي ادامه داد: اگر بتوانيم فرهنگ و خانه ايراني را با توجه به امكانات و وجود برند فرش دستباف، درست بشناسانيم در هدايت ساير محصولات به بازارها نقش موثري دارد.

 

وي بيان كرد: ما به اندازه كافي دانشكده، استاد و فارغ التحصيل فرش داريم لذا بايد در حوزه بافت، تكنسين‌هاي بافت را ترويج دهيم چراكه تجميع افراد تحصيلكرده مي تواند عوارض به همراه داشته باشد، اگر به جاي هزينه در آزمونهاي كارشناسي و كارداني به دنبال بهبافي اين حوزه باشيم تاثيرگذاري بيشتري دارد.

 

يك دهم قالي‌بافان كشور بيمه اند

 

وي عنوان كرد: دو ميليون قالي باف فعال در كشور وجود دارد كه از اين بين 200 هزار نفر بيمه شده‌اند و امسال نيز درخواست بيمه براي 400 هزار نفر داريم.

 

وي از ساماندهي قالي‌بافان سراسر كشور خبر داد و افزود: آمار قالي‌بافان سراسر كشور بايد تا پايان شهريور ماه به صورت دقيق اعلام شود.

 

رييس مركز ملي فرش اير ان در پاسخ به خبرنگار ايسنا در زمينه دستمزد قالي بافان گفت: اين موضوع مشكل سراسر كشور و بخش اعظم به آن علت است كه نيازهاي بازار را خوب منعكس نكرده‌ايم، بنابراين بايد بر امكانات و حوزه‌هاي آموزشي و رابطان نظارت شود و قالي بافان براي تهيه مواد اوليه و طرح‌هايشان با اين رابطان مشاوره كنند، چراكه رعايت اين مباحث ارزش افزوده بالاتري براي آنها به دنبال دارد.

 

وي ادامه داد: امروز ما مشكل ارزشي داريم كه بايد اين روند در بحث طراحي، توليد و فروش اصلاح شود همچنين طرح متمركز سفارش‌پذيري كه حذف واسطه‌ها را در پي دارد، موثر خواهد بود.

 

آقاعليخاني عنوان كرد: اگر در اين حوزه، هنرمند خود را از دست دهيم فرش را از دست داده‌ايم لذا بايد از بيمه‌هاي قالي بافي براي تقويت اين حوزه استفاده شود، چراكه بيمه انگيزش و شرايط را براي ورود مجدد اين افراد فراهم مي‌كند.

 

وي اظهار كرد: بحث‌هاي اقتصادي دنيا با چالش‌هايي مواجه است و با توجه به اينكه فرش ما امروز يك ميراث بشري است،‌ كمتر كسي مي‌تواند آن را حذف كند چراكه رقيب جدي ندارد و با وجود تحريم نسبت به سال گذشته در صادرات رشد داشته‌ايم.

 

وي بيان كرد: هنوز در بازارهاي دنيا فرش با نام يراني ارائه مي‌شود و حتي برخي كشورها به ميدان آمده‌اند تا از فرصت تحريم به نفع خود استفاده كنند، به طوريكه پس از ما 50 درصد صادرات فرش با 360 ميليون دلار صادرات به هند و پس از آن با 125 ميليون دلار به پاكستان اختصاص دارد، چين هم با 40 ميليون دلار صادرات آخرين رقيب ما محسوب مي‌شود.

 

آقاعليخاني خاطرنشان كرد: اما اصالت فرش متعلق به ايرانيان است و چيني‌ها قدرت مانور بالايي ندارند ، در صورتي كه مباحث سياسي دنيا حل شود ما كالاي با ارزشي براي دنيا داريم.

 

وي عنوان كرد: برخي كشورها امروز پل صادراتي ما هستند و فرش ايران به عنوان كالاي زينتي و قيمتي شناخته شده است كه جايگزيني براي آن ندارد.

 

وي بيان كرد: خوشبختانه به دليل بالا بودن تعرفه‌ واردات فرش در گمرك ثبت واردات فرش نداريم.

 

رييس مركز ملي فرش ايران با تاكيد بر واردات حدود 40 درصدي مواد اوليه نظير ابريشم گفت: با توجه به افزايش قيمت وارداتي ابريشم به دنبال فعال كردن ابريشم‌سازان داخلي هستيم.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا