سیاسی

دیدار وزرای خارجه ایران و هند

وزرای خارجه ایران و هند در دیدار با یکدیگر آخرین رخدادهای روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

 

وزرای خارجه ایران و هند در دیدار با یکدیگر آخرین رخدادهای روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به هند، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک شصت و هشتمین سالگرد استقلال هند، چشم‌انداز مناسبات تهران و دهلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نتایج توافق هسته‌ای پیام‌های متعددی را برای جامعه جهانی منتشر کرد. اول اینکه تحریم‌ها و فشارها برای هیچ کشوری نتیجه‌بخش نیست و نتیجه توافق به رسمیت شناختن غنی‌سازی و ظرفیت بومی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بود و دوم اینکه همه تحریم‌های اقتصادی و مالی برداشته خواهد شد.

 

ظریف با ارزیابی مناسبات دو کشور در عرصه‌های اولویت‌دار اظهار داشت: پروژه‌های بندر چابهار و جاده‌ای و ریلی، پروژه‌های پتروشیمی، نفت و گاز و فعال سازی کریدور شمال و جنوب، در چارچوب توافقات روسای دو کشور در دو فرآیند هستند؛‌شامل فرآیندی که تمام مراحل از سرمایه‌گذاری و فاینانس تا اجرا را طرف هندی به طور کامل به عهده داشته باشد و فرآیند دیگر اجرای پروژه‌های به طور مشارکتی با طرف ایرانی پروژه‌ها را در قالب همکاری مشترک دنبال نمایند.

 

وی افزود:‌در زمینه‌های اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت – آستارا یک ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری طرف هندی فراهم است و شرکت‌های ایرانی نیز آمادگی ارائه پروژه‌ها و معرفی اطلاعات و امکانات مناسب برای اجرای این پروژه‌ها را دارند.

 

ظریف با تبیین نقش و جایگاه امور بانکی و مالی در انتقال گردش فعالیت تجارت و اقتصاد دو کشور گفت: ما امیدواریم با توجه به حضور معاون بانک مرکزی در هیات، سازوکار امور بانکی در ارتباط با تبادلات بویژه در زمینه امور جاری و ذخایر روند اجرایی تسریع شود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند شکل‌گیری موافقت‌نامه عشق‌آباد که کریدور ترانزیتی خلیج فارس را بین عمان و جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و ازبکستان شکل داده گفت: با فعال شدن افغانستان و هند در این مجموعه زمینه ظرفیت‌های جدید برای ترانزیت فراروی منطقه گشوده خواهد شد.

 

ظریف درخصوص همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و ایجاد تسهیلات روان کنسولی برای تجار و ایرانیان که می‌تواند فرآیندهای همکاری‌های دو کشور را تسریع بخشد، توضیح داد: خانم سوشما سوارج با اشاره به آخرین رایزنی رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند، در حاشیه اجلاس اوفا در روسیه گفت: دیدار رییس جمهوری ایران و نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس اوفای روسیه آثار و نتایج خوبی فرا روی مناسبات دو کشور ترسیم می‌کند و ما آمادگی داریم کمیسیون مشترک اقتصادی را در اولین فرصت ممکن که می‌تواند در دسامبر که زمان مناسبی است با تغییرات ساختاری و تشکیل کمیته‌های کاری در سطح قائم مقام و یا معاون وزارتخانه‌های ذی‌ربط برگزار کنیم.

 

وزیر امور خارجه هند نیز گفت:درخصوص ایجاد سازوکارهای فعال سازی موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی و اجتناب از اخذ مناسبات مضاعف و تفاهم‌نامه‌های اتاق مشترک تجاری و حضور در میدان‌های گازی خواستار آن هستیم تا از طریق کارگروه‌های کاری ذی‌ربط دو کشور بتوانیم در اولین فرصت ممکن پیرامون به روز کردن این موافقت‌نامه‌ها فعالیت کنیم.

 

سوارج همچنین از همکاری‌های منطقه‌ای شامل همکاری‌های ترانزیتی موافقت‌نامه عشق‌آباد که می‌تواند تحرک خوبی به پروژه ترانزیت در منطقه ببخشد سخن گفت.

 

همچنین در این نشست تحولات منطقه و بین‌المللی ، تحولات سوریه، افغانستان، یمن و جنبش غیر متعهد‌ها نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا