سیاسی

اوباما در آستانه اجلاس واشنگتن: القاعده در استفاده از يك سلاح هسته‌يي عليه آمريكا ترديد نخواهد كرد

باراك اوباما هشدار داد كه القاعده در استفاده از يك سلاح هسته‌يي عليه آمريكا ترديد نخواهد كرد.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باراك اوباما ـ رييس‌جمهور آمريكا ـ روز يك‌شنبه در آستانه ميزباني نشست امنيت هسته‌يي در واشنگتن با اشاره به احتمال يك انفجار هسته‌يي در شهر نيويورك، لندن يا … به تاثيراتي كه چنين اقدامي بر اقتصاد جهاني خواهد داشت و نيز آسيب‌هاي سياسي و امنيتي كه به دنبال خواهد داشت اشاره كرد تا بر روي جدي بودن اين تهديد تاكيد كند.

 

به گزارش خبرگزاري فرانسه، اوباما گفت: بزرگ‌ترين تهديدي كه امنيت آمريكا را هم در دراز مدت و هم در كوتاه مدت تهديد مي‌كند، احتمال دستيابي يك سازمان تروريستي به تسليحات هسته‌يي است. اين چيزي است كه مي‌تواند فضاي امنيتي اين كشور و ساير كشورها را تا سال‌ها تغيير دهد.

 

رييس‌جمهور آمريكا افزود: ما مي‌دانيم سازمان‌هايي هم‌چون القاعده در تلاش براي به دست آوردن سلاح هسته‌يي هستند؛ يك سلاح كشتار جمعي كه آن‌ها ترديدي در استفاده از آن نخواهند كرد.

 

هيلاري كلينتون ـ وزير امور خارجه آمريكا ـ در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني اي. بي. سي گفت: تهديد يك جنگ هسته‌يي از بين رفته است اما تهديد تروريسم هسته‌يي افزايش يافته است.

 

اوباما در راستاي افزايش تلاش‌ها براي مقابله با اشاعه هسته‌يي روز يك‌شنبه با نورسلطان نظربايف ـ رييس‌جمهور قزاقستان ـ و جاكوب زوما ـ رييس‌جمهور كره جنوبي ـ ديدار و از آن‌ها به خاطرتهديد يا خلع سلاح هسته‌يي مربوط به دوران جنگ سرد تشكر كرد.

 

رييس‌جمهور آمريكا علاوه بر آن با مانموهان سينگ و يوسف رضا گيلاني، نخست وزيران هند و پاكستان نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

 

اوباما كه هفته گذشته معاهده كاهش تسليحات استراتژيك را با هدف كاهش زرادخانه‌هاي دو كشور با روسيه امضا كرد گفت كه مطمئن است نشست هسته‌يي واشنگتن پيشرفت‌هاي مهمي به دنبال خواهد داشت.

 

اوباما گفت: من در حال حاضر به خاطر ميزان تعهد و حس ضرورتي كه در سران كشورهاي جهان شاهد بوده‌ام خرسندم. ما فكر مي‌كنيم مي‌توانيم به پيشرفت‌هاي مهمي دست يابيم.

 

مقامات آمريكايي اميدوارند كشورهاي شركت كننده در اين نشست با مجموعه‌اي از اقدامات امنيتي براي مواد هسته‌يي كه خود در اختيار دارند موافقت كنند.

 

اين كنفرانس حكم مقدمه‌اي را براي كنفرانس بازبيني معاهده منع اشاعه تسليحات هسته‌يي (ان. پي. تي) دارد.

 

اوباما قرار است روز جمعه با هوجين تائو ـ رييس‌جمهور چين ـ ديدار كند.

 

كاخ سفيد اعلام كرد كه رييس‌جمهور آمريكا با رجب طيب اردوغان ـ نخست‌وزير تركيه ـ نيز يك ديدار دوجانبه خواهد داشت.

 

نخست‌وزيران استراليا و انگليس، اعلام كردند كه در اين نشست هسته‌يي شركت نمي‌كنند و بنيامين نتانياهو ـ نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ـ نيز هفته گذشته به خاطر احتمال مطرح شدن برنامه هسته‌يي اين كشور در اين نشست، سفر خود را به واشنگتن لغو كرد.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا