اجتماعیاستان ها

انزوا زمینه ساز افزایش 32 درصدی خطر مرگ زودرس

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی از انزوای اجتماعی به عنوان یک جنایت انسانی یاد کرد و افزود: در برخی شرایط کارمندان توسط مدیران به انزوا کشیده می‌شوند در حالی که انزوا 32 درصد خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد.

 

به گزارش ایسنا، غلامرضا فتح آبادی در همایش خود مراقبتی سازمانی که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و به همت مرکز بهداشت استان مرکزی در اراک برگزار شد، با تاکید بر بهداشت روانی و تاثیر این موضوع در کاهش بیماری‌های غیر واگیر، گفت: طبق تحقیقی که چند سال پیش انجام شد، 23 درصد جمعیت کشور با یکی از اختلالات روحی روانی درگیر هستند.

 

وی بیان کرد: 25 درصد مسائل موثر در بهداشت و سلامت در اختیار بهداشت و درمان و نهادهای مرتبط به این بخش است و مابقی مربوط به مسائل اجتماعی است که این موضوع در سند جامع تحول سند کشور و هم برنامه فرادستی مورد توجه قرار گرفته است.

 

فتح‌آبادی عنوان کرد: سند بهداشت و درمان حدود سه سال است که در سطح کشور در دست تدوین قرار دارد و این سند می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات روحی روانی جامعه داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اهمیت نشاط جامعه بر افراد عنوان کرد: زمانی که شادابی و رضایت اجتماعی جامعه نرخ پایینی داشته باشد به همه لایه‌های جامعه خسارت وارد می‌شود.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده سند سلامت را تدوین کند که بهداشت روانی نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

 

فتح‌آبادی از انزوای اجتماعی به عنوان یک جنایت انسانی یاد کرد و افزود: در برخی شرایط کارمندان توسط مدیران به انزوا کشیده می‌شوند. انزوا 32 درصد خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد و خسارت‌های روانی آن بر جسم تاثیر مستقیم دارد.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی سواد سلامت در کشور طبق بررسی‌های انجام شده 29 درصد است یعنی 70 درصد ایرانیان سواد سلامت لازم را ندارند، در حالیکه این عامل یک موضوع کلیدی و مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر است و این موضوع باید مورد تاکید قرار بگیرد.

 

وی بیان کرد: 80 درصد بودجه‌های سلامت صرف درمان می شود و 20 درصد به بخش بهداشت اختصاص می‌یابد. وضعیت این شاخص در دنیا عکس نرخ کشور ماست.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی در خصوص شاخص‌های عدالت در سلامت عنوان کرد: 69 شاخص در این خصوص احصاء شده که 32 مورد عوامل اجتماعی، اقتصادی و زیرساخت است.

 

فتح‌آبادی بیان کرد: در این بخش وظیفه حکمرانی بسیار مهم است و این موضوع مورد توجه دولت بوده است و در قانون بودجه‌ی امسال که دولت لایحه آن را به مجلس ارائه داده بود، 15 درصد بودجه کشور صرف حوزه بهداشت و درمان شده است.

 

وی اولویت بخشی به بحث پیشگیری را از سیاست‌های بخش سلامت عنوان کرد و افزود: چندسالی است این موضوع مطرح شده، اما هنوز پیوست اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز تعریف نشده و گام‌های اساسی برداشته نشده است که امیدواریم پروتکل اجرایی آن تعریف و اجرا شود.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت رسانه در بخش سلامت تاکید کرد.

 

فتح‌آبادی با بیان اینکه در بخش سلامت با بسیاری از شاخص‌های جهانی فاصله داریم، عنوان کرد: در بخش الگوی مصرف دارو در کشور ما سه برابر بیش از میانگین جهانی دارو مصرف می شود و هر پزشک به صورت متوسط 3.6 قلم دارو تجویز می کند که این نرخ در دنیا دو قلم دارو است.

 

وی در خصوص مصرف شکر نیز گفت: در ایران سرانه مصرف 30 کیلوگرم و در دنیا پنج کیلوگرم، سرانه مصرف روغن در کشور 20 کیلوگرم و در دنیا 12.5 کیلوگرم است. همچنین در ایران مصرف روزانه نمک 15 گرم است در صورتی که استاندارد جهانی پنج گرم در روز است.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی با بیان اینکه همچنین در ایران 6 برابر استاندارد جهانی نان مصرف می‌شود، بیان کرد: بی‌تحرکی، فشارخون بالا، کبد چرب و دیگر بیماری‌های غیر واگیر به دلیل تغذیه نامناسب که شامل دو بخش کم‌خوری و پرخوری می‌شود و عادات نامناسب در زندگی روزمره از جمله عوامل بروز بیماری‌های غیر واگیر است که از طریق خودمراقبتی می‌توان بخش مهمی از این موضوع را کنترل کرد.

 

وی با بیان اینکه 52 هزار نفر در کشور بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، افزود: این موضوع روزانه 120 میلیارد تومان و سالانه 10 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی با اشاره به جمعیت 50 درصدی که بالای 30 سال سن دارند، عنوان کرد: افزایش تعداد متخصصین نمی‌تواند مشکل بخش بهداشت و درمان را حل کند و ما نیاز به افزایش خودمراقبتی و کاهش بیماری‌ها از این طریق داریم. با توجه به موضوع پیر شدن جمعیت در سال‌های آینده، این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد.

 

فتح‌آبادی با بیان اینکه ایرانیان در سال 11 میلیارد تومان فست‌فود استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این شکل مصرف از جمله عادت‌های غلط در جامعه است که با اصلاح آن بیماری نیز کاهش می‌یابد. 70 درصد مردم در کشور ما سوء تغذیه ناشی از پرخوری و کم‌خوری دارند.

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا