آموزشوپرورش در توسعه اقتصادی کشور چه نقشی دارد؟
بررسی مولفه های تاثیرگذار ترقی و توسعه جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه آن ها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند، به همین دلیل است که آموزش و پرورش را یکی از ارکان توسعه هر کشوری می دانند. یکی از ثمره های توسعه نیز در نظام اقتصادی تعریف می شود، از این رو پیشرفت اقتصادی می تواند مرهون آموزش و پرورش باشد. یک کارشناس اقتصادی معتقد است که تقویت و کاربردی کردن آموزش و پرورش می تواند زمینه ساز توسعه فزاینده اقتصاد کشور باشد.
مهدی بشارتده سلوطی در گفت و گو با ایسنا هزینه های مصرف شده در آموزش و پرورش را دارای بعد سرمایه گذاری دانست و اظهار کرد: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه های آموزشی می شود که شامل حقوق کارکنان، هزینه های اداری، کتب، پرسنل، موارد کمک درسی و تجهیزات و نگهداری ساختمان های آموزشی است.
بشارتده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد، افزود: یکی از اهداف تمامی کشورها دست یافتن به این بُعدهاست؛ آموزش و پرورش ارتباط مستقیمی با توسعه علوم اقتصادی مانند صنایع و تولید دارد و رابطه پیچیده ای بین آنها برقرار است.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش یک کالای مصرفی تلقی شود، در شرایط بحرانی اقتصادی کشور باید هزینه کمتری به آن تخصیص داده شود، گفت: باید آموزش و پرورش یک کالای سرمایهای و با دوام تلقی شود که قاعدتاً به سمت افزایش ظرفیت های تولیدی هدایت می شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اساسی ترین عامل رشد توسعه اقتصادی و اجتماعی است، تاکید کرد: رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی یکی از اهداف مهم کشورهاست که در ۵۰ سال اخیر در مطالعات مختلفی این مسئله نشان داده شده است.
این کارشناس اقتصادی افزود: کشورهایی که دنبال پیشرفت صنعتی و کاهش بیکاری و افزایش رفاه واقعی هستند هدفشان افزایش سطح آموزش مردم است.
بشارتده سلوطی، با بیان اینکه وصول اهداف رشد اقتصادی مستلزم بالا بردن سرمایه گذاری لازم در پیشرفت تکنولوژی ها، تعدد به کارگیری نیروهای انسانی و افزایش کیفیت نیروی کار است، خاطرنشان کرد: اینها همه مستلزم این است که آموزش و پرورش تقویت شود تا با متدهای روز دنیا آشنا شویم و بتوانیم تکنولوژی هایی با بهره وری بالا را به کار گیریم.
وی با اشاره به اینکه روش های تکنولوژی جدید یک شیوه تقلیدی نیست بلکه یک شیوه ابداعی بوده است، عنوان کرد: تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد آنها به سمت یک شیوه ابداعی جدیدی که در پروسه تولید است رفته اند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این امکان وجود دارد که چنین روش هایی در کشور ما جوابگو نباشد بنابراین باید متناسب با آن نیازهایی که در کشور ما وجود دارد، روش هایی تدوین یا تکنولوژی جدیدی راه اندازی شود.
بشارتده سلوطی، کاربردی کردن سطح آموزش و پرورش را برای پیشرفت اقتصاد کشور مهم برشمرد و افزود: اگر رویه آموزشی را با محور اقتصادی و با تاکید بر کاربردی کردن آن انجام دهیم می توانیم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.
وی در ادامه گفت: متاسفانه امروزه آموزش های ما صرفاا تئوری بوده و در حوزه کاربردی آن عملا هیچ اتفاق نمی افتد و در کنار آن نیز در زمینه پرورش هم بسیار ضعیف عمل می شود.
این کارشناس اقتصادی با ابراز گلایه ای از عدم توجه به شعار سال تاکید کرد: هدف اصلی شعار تقویت شرکت های دانش بنیان است؛ اگر در برنامه های قبلی به آموزش و پرورش در زمینه اقتصاد توجه کرده بودیم امروز می توانستیم بهره برداری لازم را از شرکتهای دانش بنیان داشته باشیم.
بشارتده سلوطی در پایان یادآور شد: متاسفانه با توجه به نامگذاری سال هنوز دستگاههای متولی سیاست ها و مجراهای قانونی کار را بلد نیستند. لازمه بکارگیری اقتصاد دانش بنیان تناسب آموزش و پرورش با سیاست های اقتصادی است، همراستایی شرکت های دانش بنیان با هم می تواند بهره وری بهتری برای کشور داشته باشد.
منبع خبرگزاری ایسنا