اجتماعیاستان ها

نظام مراقبتی مادر و کودک در بیمارستان شهید بهشتی قم مستقر می شود

نظام مراقبتی مادر و کودک، تا پایان امسال در بیمارستان شهیدبهشتی قم مستقر می‌شود.

 

نظام مراقبتی مادر و کودک، تا پایان امسال در بیمارستان شهیدبهشتی قم مستقر می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، دکتر “سیدشمس‌الدین حجازی”،ريیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مراسم روز ماما با بیان این‌که از شاخص‌های رشد و توسعه در هر جامعه‌اي میزان مرگ و میر مادران است، اظهار كرد: سال گذشته، با هدف ارتقاء جایگاه استان در کاهش ميزان مرگ و میر مادران باردار 280 طرح در مراکز بهداشتی و درمانی انجام شد.

 

وي با بيان اینکه با اقدامات مراقبتی قبل، حین و پس از بارداری در سال 90، شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در استان به 11 درهر 100هزار تولد زنده رسید، گفت: در سالی که گذشت با اقدامات مراقبتی و نقش موثر ماماها در حوزه‌های بهداشت و درمان از 50 مورد مرگ مادر جلوگیری شد.

 

ريیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر لزوم مراقبت‌های قبل از بارداری و دوران حساس 6 هفته نخست بارداری افزود: رعایت نکات بهداشتی، مراجعه به هنگام به پزشک و فراگیری آموزش‌های لازم از مواردیست که سبب کاهش آمار مرگ ومیر مادران باردار می‌شود.

 

حجازي با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها باید شاخص مرگ مادر تا سال 94 به 16 در 100هزار تولد زنده برسد، افزود: هم‌اكنون با مراقبت‌های انجام شده این میزان در استان قم جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده است و امید مي‌رود امسال این میزان به صفر برسد.

 

ريیس دانشگاه علوم پزشکی قم بکارگیری و جذب نیروهای مامایی مورد نیاز، تقویت نظام مراقبتی مادران پرخطر، توسعه آموزش‌های نیروهای مامایی و ایجاد بیمارستان سطح 3 براي پوشش کامل نیازهای بهداشتی و درمانی مادران باردار تا پایان امسال در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی شهید بهشتی قم را از اهداف این دانشگاه براي ارتقاء سطح سلامت مادر و کودک برشمرد.

 

حجازي در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عوارض ناشی از زایمان به شيوه سزارین گفت: باید با فرهنگ‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها و کارکنان حوزه بهداشت و سلامت خانواده شمار سزارین را به سمت زایمان‌های طبیعی کاهش داد.

 

وی با اشاره به جایگاه مقدس و ارزشمند حرفه مامایی گفت: ماما در واقع واسطه رحمت‌الهی و انسان است که به همراه سایر تیم پزشکی شاهد لحظه زیبای تولد یک انسان هستند.

 

به گزارش ايسنا، دکتر “قدیر”، ريیس سازمان نظام پزشکی استان قم هم در این مراسم با بیان اینکه کارنامه جامعه مامایی در حوزه سلامت درخشان است، افزود: برای تولد نوزاد سالم باید هر مادر باردار در دوران قبل، حین و پس از بارداری تحت مراقبت یک ماما باشد.

 

وی با بیان اینکه طبق شعار امسال سازمان بهداشت جهانی انسان سالم محور توسعه جامعه محسوب می‌شود، افزود: با تربیت انسان سالم در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، جامعه می‌تواند رشد پایدار داشته باشد.

 

ريیس سازمان نظام پزشکی استان قم با اشاره به جایگاه حساس و مقدس حرفه مامایی گفت: در دنیا حدود 20 سال است که مراسم روز ماما با هدف پاسداشت زحمات این قشر از فعالان حوزه سلامت در حدود 70 کشور برگزار می‌شود.

 

براساس اين گزارش، در پایان این مراسم از 10 مامای نمونه مراکز ستادی، بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌های استان با اهداي لوح قدردانی شد.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا