استان ها

کمی رعایت و هزینه اولیه، بحران زمستانه گاز را به حداقل می‌رساند

کمی رعایت و هزینه اولیه، بحران زمستانه گاز را به حداقل می‌رساند

دی‌ماه زمستان امسال یکی از فصول سرد عجیب چندین سال گذشته بود که با مشکل عجیب افزایش مصرف گاز و مشکلات قطعی آن در کشور گذشت.

سینا پسران افشاریان – خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، بحران سوخت امسال در سراسر کشور مشکلات عدیده‌ای را برای واحدهای تولیدی، بخش خانگی و ادارات و نهادهای دولتی بوجود آورد بطوریکه شاهد تعطیلی کارخانه‌های سیمان، استفاده از سوخت از رده خارج مازوت و مشکلات این چنین و در ادامه افزایش دادن قیمت گاز مصرفی برای مشترکان شد.

این مشکلات که سختی زیادی برای هموطنان در سراسر کشور و برای پالایشگاه‌ها ایجاد کرد، برای کاهش رخ دادن این مشکلات برای آن تدابیر ویژه‌ی چاره‌اندیشی کرد.

جدی نگرفتن مباحث مقررات ملی بخصوص مبحث ۱۹ دلیل مهم مصرف بالای گاز در ساختمان‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در خصوص چرایی مصرف بالای انرژی و گاز در ساختمان‌ها اظهار کرد: مباحث ۲۳ گانه مقررات ملی تنظیم شده که متاسفانه به دلایل مختلف، مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان نتوانسته‌ایم بطور کامل و اساسی این مباحث بخصوص مبحث ۱۹ "صرفه جویی در مصرف انرژی" را اجرایی کنیم.

یزدانشیر آذری‌کیا ادامه داد: هرچند اجرایی شدن مباحث سال به سال بهتر شده است، ولی تاثیر ضعف در اجرا در بالا رفتن انرژی در مورد مبحث ۱۹ نمود یافته است و ساختمان‌های ما در مقابل سرما و گرما به خوبی عایق نشده و شاهد مصرف بالای سوخت هستیم.

کمی رعایت و هزینه اولیه، بحران زمستانه گاز را به حداقل می‌رساند
آذری‌کیا: اجرای کامل مبحث ۱۹ می‌توان بخش زیادی از مشکل مصرف بالای گاز خانگی را برطرف کند

وی افزود: در این خصوص، با مصوبه هیات دولت محترم و صدور پایان کار پروانه‌ها منوط به رعایت کامل مبحث ۱۹ خواهدبود که این مورد از یک سو و از طرف دیگر فرهنگ‌سازی برای ایزوله کردن مناسب ساختمان در مقابل گرما و سرما هرچند با صرف هزینه‌ای در ابتدای ساخت اما در دراز مدت بصورت کاهش مصرف سوخت و انرژی و کاهش هزینه‌های ناشی از آن و همینطور مشکلات مربوط به قطع گاز بدلیل ازدیاد مصرف شاهد کاهش ضرر به شهروندان و جامعه خواهیم بود.

***بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران، ارائه گواهینامه پایان‌کار ساختمان‌های جدید از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.***

همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند در کاهش مصرف انرژی موثرباشد

رئیس واحد اندازه‌گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: الگوی مصرف انرژی در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است و افزایش بیشتر مصرف می‌تواند مشکلات بحرانی ایجاد کند و نیاز است الگوی صحیح مصرف رعایت شود.

علی محمودی افزود: وجود ساخت‌وسازهای غیراستاندارد به ویژه در بخش روستایی که سبب کاهش راندمان وسایل گازسوز و افزایش مصرف گاز می‌شود یکی از عوامل بالا بودن مصرف سوخت خانگی است.

وی اضافه کرد: عدم رعایت دمای رفاه در ساختمان‌های مسکونی، عدم کاهش دمای محیط مسکونی در زمانی که عدم حضور ساکنین در منزل، استفاده از وسایل گازسوز با رده‌های انرژی پایین، عدم استفاده از پکیج‌های گرمایشی برای تامین گرمایش و آب گرم منزل و متداول بودن استفاده از بخاری و آبگرمکن مخزن‌دار که نهایتا منجر به پایین بودن راندمان حرارتی می‌شود از دلایل دیگر بالا بودن مصرف گاز در بخش خانگی است.

او خاطر نشان کرد: همه این موارد با همکاری سازمان نظام مهندسی در بحث ساخت و سازها قابل رفع و رجوع است.

هزینه‌کرد اولیه برای عایق‌کاری، هزینه و میزان سوخت مصرفی را به شدت کم می‌کند

کارشناس حوزه ساخت و ساز گفت: با احتساب هزینه انرژی و استحلاک، ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه‌های جاری به سرمایش و گرمایش مربوط می‌شود که تنها با درصد هزینه‌ای بسیار ناچیز این هزینه را به امکان کاهش این هزینه به ۲ تا ۴ درصد را داریم.

علی پسران افشاریان افزود: در این خصوص با هزینه‌کردی از جمله عایق‌کاری دیوارها و سقف و یا استفاده از فوم در دیوارها که معادل حدود یک پنجم آجرهای مصرفی است و تنها ۲ تا ۳ درصد بیشتر از هزینه اولیه ساخت است، امکان کاهش ۷۰ درصدی اتلاف حرارت در سرمایش و گرمایش را خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: با این میزان کاهش، هزینه مالی نیز کاهش و در درازمدت هزینه‌کرد اولیه جبران می‌شود.

این کارشناس حوزه ساخت و ساز افزود: با روش‌های این چنین، تعادل دمایی نیز بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود.

نتیجه:

استفاده از روش‌ها و مصالح نوین در ساختمان‌سازی بجای سنتی و همچنین رعایت مقررات می‌تواند بیشتر از آنچه در ابتدای ساخت و ساز هزینه می‌شود، صرفه جویی مالی برای خانوارها و کاهش مصرف گاز به همراه داشته باشد و بی‌شک برای این مورد آموزش و همچنین ورود فناوری‌های نو به کشور برای پایان دادن به این بحران زمستانه کشور ایجاد می‌شود.

46

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا