تکنولوژی

چه انتظاراتي از شبكه‌ي نسل سوم تلفن همراه داريم؟

گذشته از اين كه آيا اپراتور سوم تلفن همراه كشور مي‌تواند سيم‌كارت‌هايش را در موعد مقرر عرضه كند، نكته مهم ديگر اين است كه عمده فعاليت اين اپراتور برحسب خدمات مبتني بر IP خواهد بود و با توجه به اين موضوع كه شبكه ارتباطات نسل سوم، زيرساخت‌هايي با پهناي باند بالا مي‌طلبد، اين سوال وجود دارد كه ارايه با كيفيت خدمات نسل سوم تضمين شدني است؟

 

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق گزارش اتحاديه جهاني مخابرات (ITU)، شبكه‌هاي تلفن همراه نسل سوم پرسرعت طي چهار سال گذشته 10 برابر توسعه يافته و از پهناي باند خط ثابت پيشي گرفته‌اند.

 

شبكه‌اي كه از آن به عنوان نسل سوم ياد مي‌شود، براي راه‌اندازي به تغييراتي در لايه‌هاي زيرساختي نياز دارد؛ شايد برمبناي فعاليت اپراتورهاي گذشته، دكل‌هاي مخابراتي و يا همان آنتن‌هاي BTS جوابگوي تمامي خدمات بود اما براي راه‌اندازي اپراتور نسل سوم به موجب ارتباطات گسترده با اينترنت و لزوم پهناي باند وسيع براي ايجاد ارتباطات ديتا بايد شبكه‌اي مستحكم و پرسرعت براي نقل و انتقالات داده‌ها داشت.

 

گسترش روز به روز ارتباطات مبتني بر ديتا، اپراتورهاي اول و دوم را به سمت بهره‌برداري از سرويس‌هاي اينترنتي كشاند اما بايد دانست كه ارتباطات نسل سوم شبكه‌اي را تقاضا مي‌كند كه زيرساخت‌هاي آن پهناي باند بالايي را مي‌طلبد.

 

بايد منتظر شد تا تدبير مسوولان اپراتور سوم را در مواجهه با اين موضوع مشاهده كرد زيرا راهكارهاي آن‌ها مي‌تواند در جهت توسعه پهناي باند كشور تاثيرگذار باشد.

 

نصرالله داوودي – کارشناس ارشد مخابرات – معتقد است كه نسل سوم موبايل ‌يک فن‌آوري جهاني است و تقاضا براي باند پهن سيار نيز در جهان هم‌چنان در حال افزايش است و فن‌آوري‌ نسل سوم در جهان با هدف افزايش ظرفيت نسل دوم شبکه‌هاي موبايل در دو سطح اطلاعات و صوت گسترش يافته است.

 

بايد دانست كه در نگاه اول تلفن‌هاي نسل سوم بسيار شبيه نسل 5/2 هستند که قابليت دريافت صدا و تصوير بهتر و وقوع اتفاقات با سرعت بيش‌تر را ممکن مي‌کند ولي تفاوت بزرگ موجود بين 3G و سيستم کنوني تلفن موبايل در کشور ما در شبکه‌هاي آن‌هاست زيرا تماس‌هاي تلفني در شبکه‌هاي نسل سوم موبايل بسيار ارزان خواهد بود.

 

دكتر بابك خلج – كارشناس مخابراتي- هم با اشاره به اين كه براي ارائه خدمات تلفن‌هاي همراه نسل سوم بايد تجهيزات BTS و آنتن‌ها در برخي نقاط و مناطق به‌ صورت كامل تعويض شوند گفت: هر چند نياز به تكامل سوييچ‌هاي رابط براي اتصال به اينترنت هم وجود دارد ولي عمده تغييرات در تجهيزات BTSهاست.

 

 

او هم‌چنين معتقد است كه براي راه‌اندازي اپراتورهاي مرتبط با نسل سوم نياز به سرمايه‌گذاري خارجي نيست زيرا اپراتورهاي اول و دوم تجربه مديريتي خوبي دارند، به نحوي كه قادر به ارائه خدمات نسل سوم هم هستند و تا زماني كه اين قابليت در كشور خودمان موجود است، نيازي به سرمايه‌گذاري خارجي در كشور نخواهد بود.

 

حال با فرض اينكه تمام مباحث مرتبط با زيرساخت‌ها هم رفع شود بايد در ارائه خدمات نسل جديد سيار نوعي رقابت شكل گيرد تا همواره شاهد بهبود و بازار رقابتي در كشور باشيم و با اين حساب تنها راه پيش‌روي ما گسترش اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات خواهند بود البته اين بديهي است كه اپراتورهاي اول و دوم نيز با كمي بهبود در حوزه زيرساخت‌هايشان قادر به ارائه خدمات نسل سوم خواهند بود ولي طبق قانون به مدت 2 سال قادر به انجام چنين كاري نخواهند بود تا فضا براي اپراتور سوم باز شود و بعد ديگر رقبا به صحنه رقابت بيايند.

 

مهم‌ترين نكته‌اي كه مي‌توان در حال حاضر مبتني بر ارائه خدمات برجسته نسل سوم دانست، بهره‌گيري از ارتباطات ديتاست كه گوشي‌هاي همراه را به وسايل اطلاعاتي و ارتباطي بدل خواهد كرد و ديگر تنها وابسته به صوت نيستند.

 

كارشناسان تمام سرويس‌هاي ارزش افزوده از قبيل پرداخت‌هاي الكترونيكي و حتي راي‌گيري الكترونيكي (E-VOTING) را از سرويس‌هاي ثابت نسل سوم دانسته و عنوان مي‌كنند منطق اقتصادي اپراتورهاي خصوصي حكم مي‌كند كه با داشتن شبكه زيرساختي مناسب، بهره‌برداري مناسبي از اين زيرساخت‌ داشته باشند و يا به عبارت ديگر انگيزه اپراتورهاي خصوصي درآمدزايي و سود بيش‌تر است كه با بيش‌ترين بهره‌برداري از شبكه محقق مي‌شود.

 

محمدحسين باطني – كارشناس مخابراتي – با بيان اين‌كه هدف اصلي از حركت نسل دوم تلفن‌هاي همراه به نسل سوم، تغيير اصول انتقال داده و ساختارهاي شبكه موبايل است، ‌اظهار كرد: شبكه‌هاي موبايل از سوئيچينگ (راه‌گزيني) مداري به سوئيچينگ بسته‌اي كه نوع تبادل اطلاعات برحسب بسته‌هاي داده (ديتا) است، تبديل مي‌شود و انتقالات صوت، داده و تصوير در نسل سوم مجتمع شده و برروي يك بستر قرار مي‌گيرند.

 

برخي كارشناسان هم بسياري از خدمات قابل ارائه برروي نسل 3 را خارج از توان نسل دوم دانسته‌ و معتقدند با تکنولوژي به‌کار رفته در شبکه اپراتورهاي اول و دوم خدمات انتقال داده محدود است و اين اپراتورها با پياده‌سازي GPRS و EDGE سعي در ارائه خدمات داده كرده‌اند (کم‌تر از 300 کيلوبيت بر ثانيه در بهترين نقاط شهري) اما بسياري از خدمات قابل ارايه برروي نسل سوم مانند “مکالمه تصويري” و يا “پخش ويديو بر اساس درخواست” قابل ارائه برروي نسل دوم که هم‌اکنون در کشور ما پياده‌سازي شده‌اند، نيست.

 

در هر حال برحسب مفاد مندرج در آيين‌نامه اپراتور سوم تلفن همراه ارائه‌دهنده خدمات نسل سوم، برنده مناقصه راه‌اندازي اين اپراتور ملزم است كه تا 9 ماه بعد از صدور پروانه مبتني بر مجوز فعاليتش سيم‌كارت‌هاي خود را به مردم عرضه كند و شركت تامين تلكام كه مسوول راه‌اندازي اين پروژه شد، در تاريخ 30 مردادماه 89 موفق به اخذ پروانه شده و قرار است اولين سيم‌كارت‌هايش را در دهه فجر امسال ارايه كند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا