تکنولوژی

با فناوري جديد «واقعيت افزوده» درك خود از دنياي حقيقي و مجازي را به چالش بكشيد!

تيمي از محققان سوئيس در تلاش براي افزودن مقداري هيجان به زندگي روزمره افراد، دست به ساخت يك فناوري واقعيت افزوده زده‌اند كه مي‌تواند گردش عادي در يك پارك را به تجربه جديدي تبديل كند.

 

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پروژه lifeClipper يك اثر هنري رسانه‌اي تعاملي و شبيه به بازي بوده كه با فناوري همه‌جانبه واقعيت مجازي در پارك سن يوهان باسل در سوئيس اجرا مي‌شود.

 

واقعيت مجازي به گسترش درك شنيداري و بصري كاربران از واقعيت با ابزار مجازي پرداخته و آن را به تجربه‌اي ماوراي آنچه در واقعيت وجود داشته، تبديل مي‌كند.

 

در فناوري lifeClipper3، تمام پارك سن يوهان با يك نمونه سه‌بعدي داراي محتواي شنيداري و بصري مجازي پوشش داده شده و در زمان بازيد كاربران به نمايش آنها براي بهتر كردن اين تجربه مي‌پردازد.

 

هنگامي كه كاربران با پوشش كوله‌پشتي و هدست lifeClipper در پارك قدم مي‌زنند، درك آنها ميان يك زندگي عادي و روزمره و جهان‌هاي فانتزي موازي عوض مي‌شود.

 

اين واقعيت‌هاي موازي از قوانين فرهنگي و فيزيكي متفاوتي برخوردار بوده كه به ساخت يك تداخل ذهني و ادراكي مي‌پردازد و كاربر را در برابر درك خود از واقعيت متحير مي‌كند.

 

اين پروژه در سال 2003 آغاز شده و در جست‌وجو براي احساسات و ايده‌هاي جديد چالش‌برانگيز ذهني در برنامه‌هاي گوشي تلفن همراه، نقشه‌هاي الكترونيكي و وب‌سايتهاي هوشمندتر، به جمع‌آوري ايده‌هاي هنرمندان و دانشمندان پرداخت.

 

بر خلاف برداشتهاي سابق كه به محتواي تاريخي اشاره مي‌كردند، lifeClipper3 از هيچ محتواي فرهنگي مرتبط با اطرافش استفاده نمي‌كند. اين دستگاه در عوض از محتواي روايت هنري براي گسترش کارکرد ظاهري و ارزش‌هاي نمادين مناظر پارك استفاده مي‌كند.

 

يان تورپوس، رئيس اين پروژه اظهار كرد: آنچه در اين پروژه اهميت دارد، ايده به چالش گرفتن چيزهايي است كه هميشه ناديده‌گرفته مي‌شوند، مانند گرانش يا مفهوم زمان و فضا. اجزاي ديگر جهانهاي موازي يا برتر كه به شكل‌دهي لايه‌هاي مرجع با منطق، پويايي و ابعاد جايگزين مي‌پردازند، درك بازديدكنندگان را به چالش كشيده و به آنها فرصتي براي تجربه ديگر ابعاد را ارائه مي‌دهد.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا